Brev:
Hvor meget skal han spise?
15. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Hvor meget skal han spise?
Hej Helen.
Tak for dine svar. Jeg skriver dog igen, for at få nogle ting skåret ud i pap :)
Da jeg skrev sidst, overvejede vi at gå over til flaske med mme. Dette har vi nu gjort (det gik lidt hurtigere end du foreslog, da min søn ikke ville have brystet mere, da vi begyndte på at give ham flaske dagligt). Nu ammer jeg ham en gang i døgnet, da det er det eneste jeg har mælk til, og det eneste min søn accepterer uden gråd.
Du skriver, at et barn på 5 måneder skal have ca. 1000 ml. modermælk eller mme og evt 2 ske-måltider på en dl dagligt - er det uanset størrelse?
Vores dag ser således ud:
kl 5-6 - amning - sover en time til to mere
kl 6.30-7.30 - vi står op
kl 7.30-8 - grød ca. 1-1,5 dl.
kl 9-9.30 - flaske 200 ml - formiddagslur ca. 2 timer
kl 12 - grød ca. 1 dl
kl 13 - flaske 200 ml - eftermiddagslur ca. 2 timer
kl 16 - flaske 190 ml + en spsk sveskemos
kl 17 - 3. lur 30 min.
kl 18 - kartoffelmos med grøntsagsmos 2-2,5 dl
kl 19.30 - flaske 200 ml. - puttes til natten
kl 00.30-2.30 - flaske 200 ml
Herudover har han de sidste 4 dage drukket 1-1,5 dl. vand til hvert måltid.
Altså får han næsten 1000 ml mme + amning + vand hver dag, og 4-5 dl skemad. Det er jo alt alt for meget, men han virker tilfreds.
Skal vi prøve at skære ned på mængden af mælk og skemad, eller er det naturligt nok, at han spiser mere, da han er en stor dreng?
Hans mave fungerer fint, når han får sveskemos, og han tisser rigeligt.
Det skal lige nævnes, at før vi gik over til flaske, spiste han gerne 6 dl skemad om dagen, og stoppede først med at spise, når der ikke var mere tilbage. Nu mister han interessen for maden før hans tallerken er helt tom - altså har han lært at "sige fra," spørgsmålet er bare, om det er i orden han spiser så meget, før han mærker at være mæt?
Med venlig hilsen Nethe